Ik verveel me zo… deel 2

blog

Geschreven door: Marina

Marina van der Wal, puberexpert en gezins- en relatietherapeut.

Geen opvoeder vindt het leuk als zijn of haar kind begint met het alom bekende zinnetje… ‘ik verveeeeel me!’.

Maar, niet getreurd, ook aan vervelen zitten positieve kanten!

Gelukkig betekent ‘vervelen’ in de meeste situaties niets meer dan dat er even geen rek in het altijd actieve, ondernemende en nieuwsgierige kinderhoofdje zit.

En dat kan gebeuren.

Een kind kan ‘gewoon’ moe zijn; het is thuis of op school een spannende tijd geweest en dat koppie wat altijd maar rondjes draait als het gaat om leren, zich aanpassen als brugpieper, de spanning van de CITO-toets, aan het nieuwe huis wennen… Je snapt het: dat kinderbrein heeft gewoon even behoefte aan rust. Láát je kind even en beheers jezelf met het aanbieden van allerlei alternatieven. Het komt vanzelf goed, ze vinden op een gegeven moment echt wel iets om te doen. Sterker nog: vaak sneller dan je dan verwacht had!

Je hebt nu meten een mooi moment om het even over al die spannende zaken te hebben. En neem je voor om vooral vrágen te stellen en niet in vuilkuil te kukelen van uitleg en onderwijs.  Je weet wel, van dat ‘ik snap het wel hoor, je bent een beetje moe van…’

Handiger is het om een vraag stellen als ‘zou het kunnen zijn dat je hoofd even rust nodig heeft en weet je dan ook waarvan?’

Het kan ook zo maar zijn dat je kind te weinig uitdaging heeft. En dan is vervelen natuurlijk écht heel vervelend. Wie zei dat ooit zo mooi ‘mijn leren is spelen, en mijn spelen is leren’? (red: dat was mijnheer Hiëronymus van Alphen)

Om te snappen dat kinderen zich op een gegeven moment kunnen gaan vervelen, als hun nieuwsgierige brein als het ware niet meer bevredigd wordt met nieuwe weetjes, feiten en ze zich niet meer kunnen verbazen, is het handig om iets meer te weten van de ‘leercirkel’.

Kinderen leren in een zogenaamde ‘leercirkel’ en die is opgebouwd uit vier stappen:

a. je vertelt kinderen wat ze moeten leren, wat je van ze verwacht (soms slaan kinderen deze fase over omdat ze meteen begrijpen wat er van ze verwacht wordt, wat ze met ‘iets’ kunnen)

b. daarna gaan ze op onderzoek uit; ze gaan op ontdekkingstocht en leren al doende door hun nieuwsgierigheid

c. oh help, wat moet ik nog meer doen? Kan ik dit wel?; een kind loopt tegen zijn/haar eigen onmogelijkheden op en loopt als het ware vast. ‘ik verveel me’, kan dan zomaar geroepen worden.

d. de hulpvraag: ‘ik verveel me!’; ik snap alles al en wil nog meer leren, ik snap het niet en ben rondjes aan het draaien…

Al spelend leren kinderen veel en als het dan speelgoed heeft dat eigenlijk ’te makkelijk’ is, wat al zo vaak ‘bespeeld’ is, dan kan de verveling ongenadig toeslaan.

Kijk dus regelmatig naar je kind als het speelt; verzint het nog nieuwe dingen, blijft het soms moeilijk en een echte uitdaging om iets voor elkaar te krijgen?

Op school moet de lesstof uitdagend zijn; een kind dat doodmoe thuiskomt en vertelt dat het zich ‘de hele dag heeft zitten vervelen’ heeft misschien uitdagender lesstof nodig.

Dat kan ook voor thuis gelden natuurlijk: de hele dag lekker bezig zijn met leren en dan opeens een vakantie lang ‘helemaal niets doen’, dat kan zo maar verkeerd vallen, in dat ontdekkende kinderbrein.

Kijk wat je kunt doen, tijdens een vakantie; de bibliotheek organiseert vaak leuke dingen, je kunt naar een museum gaan, je thuis aan het knutselen slaan en bijvoorbeeld een kijkdoos maken, of een filmpje over een onderwerp.

En dan willen jullie nog een tip…

Maak een idee-pot.

Daar stopt iedereen een briefje in met een idee voor de vakantie. En ja, natuurlijk doen mamma en pappa ook mee! Het kan zo maar zijn dat je op die manier elke dag iets leuk te doen hebt, maar: het kan ook zo maar zijn dat je een paar dingen op één dag gaat doen…

Maar euh… je programma niet te vol plannen natuurlijk!

Want… het is zo lekker om af en toe te kunnen zeggen… ‘ik verveel me’

Deze column is in verkorte vorm eerder gepubliceerd.

Marina wel horen spreken? Ga dan naar de agenda voor de laatste informatie.

0 reacties

Eerder verschenen…

Samen ben je de basis van je gezin

Samen ben je de basis van je gezin

Als we vragen waar Sharon zich zorgen over maakt, ontdekken we dat het stel elkaar eigenlijk nog niet zo heel erg lang kent. Sharon blijkt, ondanks de anticonceptie, bij hun derde afspraakje zwanger te zijn geworden. En daar vinden de twijfels en vragen die Sharon heeft hun oorsprong: kennen ze elkaar eigenlijk wel goed genoeg om een gezin te starten? en: als je elkaar nog niet goed kent, hoe ga je er, met een baby, voor zorgen dat je elkaar als man en vrouw beter leert kennen en niet meteen als ‘pappa en mamma’?

Lees meer
Jouw examenpuber gaat op reis

Jouw examenpuber gaat op reis

Jij denkt er nog niet aan maar jouw ‘examen-puber’ wel: de examenreis!

En als je er aan denkt is ‘paniek!’ misschien wel het woord dat het dichtst bij jouw emotie komt. Want: gaat dat wel goed, samen met vriend(inn)en op reis? Lukt het jouw zoon of dochter om zichzelf te blijven met een groep jongeren die niets liever wil dan ‘helemaal uit je bol gaan!’. Drank, drugs, sex, soa’s… En dan durf je het woord zwan… niet eens te dénken!

Lees meer
De koningin is dood! Leve de koning!

De koningin is dood! Leve de koning!

De koningin is dood Leve de koning!

Dit blog gaat over de dood. Gezellig is misschien anders, maar nu heel de wereld toch in het teken van het verscheiden van Queen Elisabeth staat, is het een mooie gelegenheid om het met onze kinderen over de dood hebben en dit thema toch eens aan te pakken.

We praten er niet graag over, over dat doodgaan. We worden er zo verdrietig en vaak ook ongemakkelijk van.

Lees meer
Laat tijd in je voordeel werken bij je samengestelde gezin

Laat tijd in je voordeel werken bij je samengestelde gezin

Nora zit snikkend bij ons aan tafel. Na veel gedoe en een scheiding die lange tijd niet vanzelf ging, om het maar zachtjes uit te drukken, was ze zó blij om de liefde weer te vinden. Nu heeft ze alleen nog maar het gevoel dat ze op eieren moet lopen om niemand te kwetsen. ‘Moet ik dan tussen mijn eigen geluk en het geluk van mijn kinderen kiezen?’

Lees meer
Investeren kun je leren

Investeren kun je leren

‘Is dit nou relatietherapie?’ vraagt Serge op een gegeven moment. Hij kijkt er een beetje bedenkelijk bij. ‘Dat klinkt zo alsof we gefaald hebben, samen. Terwijl we het eigenlijk heel goed hebben.’

Lees meer
Op zorgen kun je niet besparen

Op zorgen kun je niet besparen

De gesprekken bij ons tafel zijn de laatste weken veranderd; gingen ze eerst alleen over de zorgen voor en over kinderen, opvoedingsvragen en relatieperikelen, tegenwoordig komt het thema ‘de energierekening’ steeds vaker langs. Inclusief de grote zorgen die mensen zich hierover maken.
Inmiddels voelen we met de zorgen mee maar de eerste paar keer…

Lees meer
Gevaarlijke spelletjes

Gevaarlijke spelletjes

Ook jij schrok je natuurlijk helemaal kapot toen je hoorde van de nieuwste trend onder jongeren. Elkaar gezellig de halsslagader dichtknijpen. Tips voor een gesprek met jouw zoon of dochter.

Lees meer
Gevaarlijke spelletjes

Gevaarlijke spelletjes

Ook jij schrok je natuurlijk helemaal kapot toen je hoorde van de nieuwste trend onder jongeren. Elkaar gezellig de halsslagader dichtknijpen. Tips voor een gesprek met jouw zoon of dochter.

Lees meer
Eenzaam verdriet

Eenzaam verdriet

Irene vertelt: Al voor de lockdown startte zag onze zoon van 16 zijn vrienden eigenlijk niet meer. Wij waren daar...

Lees meer
Als eerste de blogs lezen?

Als eerste de blogs lezen?

Alle blogs (en vlogs) verschijnen altijd eerst op de website. En we sturen deze blogs ook altijd meteen per mail. Voor aanbiedingen geldt dat trouwens ook: die bieden we ook als eerste via de mail aan.

Het kan ook zo maar gebeuren dat we alleen de mail gebruiken en niets op onze socials plaatsen. Wil je niets missen? Dan zorg je dat je op de hoogte blijft. Dat regel je met een simpele klik op de onderstaande knop.

Het is gelukt! Jij wordt als eerste op de hoogte gehouden!