Het geheim van de volleglassers – deel vier

blog

Geschreven door: Marina

Marina van der Wal, puberexpert en gezins- en relatietherapeut.

Volleglassers hebben een geheim. Over doorzettingsvermogen en tegenslagen

Lege glassers hebben het zwaar, als er proefwerkweken en examens aankomen. Er wordt van ze verwacht dat ze gaan presteren. Wat op zichzelf niet zo’n probleem is, want ze kunnen het natuurlijk wel. Totdat… Totdat het moeilijk en lastig wordt. ‘Dit is zo moeilijk, dat ik er misselijk van wordt’, kan je dan zo maar horen. Volleglassers beginnen er de lol van in te zien: he, leuk, lastig! En ze gaan vol goede moed aan de slag. Drie keer raden wie er dan de meeste kans op het hoogste cijfer heeft…

Hoe krijg je zo’n glas nu vol en bied je je kind de mogelijkheid om bij de volleglassers te horen? Marina Semyoniva, een balletdocente heeft het door: ze laat al haar leerlingen door een proefperiode heengaan en kijkt wie er gevoelig is voor correcties en wie zich het beste ontwikkelt op complimenten. De leerlingen die goed gedijen op de correcties mogen door, degene die op complimenten harder gaan lopen, krijgen geen tweede kans meer. Heel logisch: deze docente heeft ontdekt dat gecorrigeerd worden, horen dat je iets niet goed kunt én je willen inzetten om het wél beter te gaan doen, meer kans biedt om door te groeien.

Eigenlijk is dit ook het geheim van de volleglassers: je hoeft ze niet te vertellen dat ze goed zijn (al is een compliment natuurlijk nooit weg). Ze zijn daar niet van afhankelijk. Ze snappen dat je, als je wilt leren, ook fouten moet kunnen maken. En ze zijn bereid om die fouten te maken, te luisteren naar hoe het beter kan. Volleglassers hebben geleerd dat leren soms niet leuk is, maar dat doorzetten je wel voldoening geeft. Ze hebben ook geleerd dat niet elke inspanning meteen tot een goed resultaat zal leiden. Soms moet je méér oefenen. En moet iets zelfs over.

Dat klinkt allemaal akelig verantwoord. Misschien dat het vreselijke woord ‘discipline’ zich zo af en toe ook al bij je opdringt. Dat zou toch zo maar kunnen…

Faalangst bestaat niet; het is aan ons als opvoeders, of dat nu professioneel of fijn thuis met je eigen kinderen is, of onze kinderen lege- of volleglassers gaan worden. Zijn we bereid om het ongezellig te laten worden, om te zeggen dat iets niet goed gaat én hoe het beter kan. Leuk is anders. Ik geef het als eerste toe.

Deze column is eerder als onderdeel van een serie over faalangst verschenen als column voor HD-media.

deel 1 >>

deel 2 >>

deel 3 >>  

deel 4 >>

Marina horen spreken? Ga dan naar de agenda voor de laatste informatie.

0 reacties

Eerder verschenen…

Investeren kun je leren

Investeren kun je leren

‘Is dit nou relatietherapie?’ vraagt Serge op een gegeven moment. Hij kijkt er een beetje bedenkelijk bij. ‘Dat klinkt zo alsof we gefaald hebben, samen. Terwijl we het eigenlijk heel goed hebben.’

Lees meer
Ook voor je toekomst moet je ruimte maken

Ook voor je toekomst moet je ruimte maken

Anniek en Jan logeren in een B&B op loopafstand van ons huis en komen een weekend ‘bootcampen’. Ze hebben elkaar ruim vijf jaar geleden leren kennen. Anniek was bij de start van hun relatie zo’n drie jaar daarvoor gescheiden van de vader van haar drie kinderen. Jan was ruim twee jaar weg bij zijn gezin. Een afscheid met veel pijn, verdriet en een nare vechtscheiding.

Lees meer
Vuurwerk anno 2017

Vuurwerk anno 2017

Droomt jouw puber al van het afsteken van vuurwerk? Worden alle folders bijna uit het hoofd geleerd en vraag je je wel...

Lees meer
mobieltje uit bij het huiswerk maken

Doe mee met de VragenChallenge!

 
'Heel erg bedankt voor de VragenChallenge!
 
Ik vond de vragen heel mooi en praktisch toepasbaar.'
 
Cindy, moeder van 3 pubers

 

Yes! Gelukt! Vanaf de eerstvolgende maandag krijg je van ons iedere dag een vraag in je mailbox!