Er veranderd door de jaren heen nog wel eens wat in het onderwijs; methodieken volgen elkaar op en vaak snap je het als volwassene ook niet meer.
‘Als pappa mij mijn wiskunde uitlegt weet ik zeker dat ik een onvoldoende heb’, hoorde ik ooit een puber stellen. Zijn vader bekeek opdrachten op een totaal andere manier dan de scholier op school uitgelegd kreeg, de puber raakte in verwarring en een onvoldoende was het resultaat. De vader dacht op zijn beurt ‘dat hij toch niet gek geworden was…’
Onderzoek alle dingen en behoud het goede
Nieuwe methodieken worden ontwikkeld, beoordeeld en uiteindelijk aan scholen verkocht met het predicaat ‘wetenschappelijk onderbouwd’. Er wordt geclaimd dat er resultaten mee geboekt worden en voor je het weet is de keuze gemaakt.
Pedro de Bruyckere maakt zich met dit boek (als vertaler) hard voor gedegen onderzoek náár het wetenschappelijk onderzoek dat aan veranderingen (in het onderwijs) ten grondslag ligt. Hij leert je om kritisch te kijken naar onderzoek, jezelf (en anderen) de juiste vragen te stellen naar de wijze waarop een onderzoek is uitgevoerd.
Mocht je een ridder te paard verwachten die hard en meedogenloos met zijn zwaard op het onderwijsland in hakt, dan vergis je je; het boek leest prettig, nuanceert en helpt je om ideeën in een breder perspectief te plaatsen.
Stevig boekwerk
‘Wat we kinderen echt kunnen leren’ is een stevig boekwerk. En dat geldt dan voor de inhoud van deze paperback; grondig word je in vier hoofdstukken geleerd hoe je naar onderzoek kijkt en hoe je waarheid van leugen en jokkenbrokken kunt onderscheiden. De eerste hoofdstukken worden gevuld met algemene informatie over wetenschap, waarom we als slimme mensen héle domme dingen kunnen geloven en welke plek wetenschap eigenlijk in onze maatschappij zou moeten vervullen.
Praktijk en onderbouwing wisselen elkaar af
Bij een ‘stevig boekwerk’ denk je al snel aan ‘zware en droge kost en niet om door te komen’. Dat valt – gelukkig – alles mee. Pedro de Bruyckere weet met al zijn praktijkervaring de vaart er in te houden. De samenvattingen die aan het eind van hoofdstukken gegeven worden maken de stof eenvoudig toe te passen.[
Over Pedro de Bruuskere >>
Dit boek is extra leuk
- voor ouders die actief zijn binnen een MR of GMR
- voor leerkrachten die graag het naadje van de kous weten
- als je betrokken bent bij innovaties en veranderingen in het onderwijs