We snappen het niet meer zo goed, dat internet-gedoe van onze kinderen… En ach, waarom zouden we ook?
En daarmee hebben we ons als ouders niet alleen buiten spel gezet, we blijken ook ronduit goedgelovige sukkels te zijn als het gaat om ons zicht op al die digitale activiteiten van ons kroost! Om je even ongerust te maken: bijna de helft van de pubers minimaliseert zijn of haar beeldscherm als één van de ouders binnenkomst. Misschien schrik je daar niet zo van, maar weet je dat jouw puber één van die kinderen kan zijn die een apart e-mailaccount heeft aangemaakt waar jij niet van op de hoogte bent? Dat is toch een 16% van de pubers uit dit onderzoek. Nog eentje? Eén op de tien jongeren bezoekt wel eens een chatroom – da’s praten met vreemde mensen – en 52% van de ouders denkt er achter te kunnen komen wat hun puber allemaal op internet uitspookt.
Voor dat laatste heb ik een verrassing voor je: keep on dreaming! Als wij met z’n allen niet weten wát ze doen, welke social media onze kinderen gebruiken, dan weten we niets en komen we niets te weten ook! Dus: allemaal een Facebook-account aanmaken! Vandaag nog. En meteen even kijken op de website van
www.mediawijsheid.nl Komende week is het de week van de mediawijsheid! Doe er je voordeel mee.
Zelf is Marina een fervent gebruiker van sociale media; twitter, linkedin en Facebook kennen voor haar weinig geheimen. Haar eigen zoons zijn twijfelachtig over de ‘vriendschap’ met hun moeder op Facebook.
Deze column is eerder verschenen als column voor HD-media.