Inhibitie, een mooi woord om jezelf te trainen om ‘op het juiste moment op de rem te trappen’. Dat kan letterlijk zijn omdat je ziet dat je met je fiets op een sloot af rijdt, maar in dit blog heb ik het vooral over de momenten dat je ‘nee!’ of ‘tot hier en niet verder!’ tegen jezelf kunt zeggen én dat je dan ook naar die innerlijke stem luistert. Dat laatste is natuurlijk het lastigste. Je kent wel: je probeert dat verleidelijke chocolaatje te weerstaan want het gaat je zesde worden én je wilt wat aan die nare cijfertjes op de weegschaal doen. Na drie keer wegkijken eet je het tóch op…
In dit blog: Vandaag trappen we op de rem!
Een mooi woord voor het op het juiste moment leren remmen: inhibitie.
Denk aan inhibitie als de ‘rem’ van het brein, een vaardigheid die ons in staat stelt om onze impulsen te beheersen, te stoppen en na te denken voordat we handelen. Dit vermogen om impulsieve reacties te onderdrukken is van onschatbare waarde in het dagelijks leven. En niet alleen als een chocolaatje al een kwartier tegen ons roept ‘proef mij! proef mij!’ Laten we eens onderzoeken waar ‘remmen’ voor dient en hoe je je kinderen kunt helpen deze vaardigheid te ontwikkelen.
Waarom is het zo belangrijk dat je op die mentale rem kunt trappen?
Om op een moment vol verleidingen ‘op de rem kunnen trappen’ stelt onze kinderen in staat om te pauzeren, te overwegen en dan pas actie te ondernemen. Vergelijk het met het aarzelen voordat je oversteekt, zelfs als het stoplicht op groen staat. Deze functie helpt kinderen om niet alleen te denken aan wat ze willen doen op dit moment, maar ook aan de mogelijke gevolgen van hun acties op de lange termijn. Het bevordert zelfbeheersing (kom ik in deze serie nog op terug), het helpt om kritisch te kunnen denken en het zorgt er voor dat je beslissingen leert nemen die gebaseerd zijn op wijsheid, niet enkel op impulsen, omdat het op dat moment leuker, lekkerder of prettiger voelt.
Even praktisch
Het kunnen ‘remmen’ speelt een belangrijke rol in verschillende situaties. Bijvoorbeeld:
Als kinderen samen spelen. Kinderen die goed op ‘de rem kunnen trappen’, kunnen even wachten voordat ze het gesprek onderbreken of voordat ze bijvoorbeeld een ander kind op het hoofd timmeren met een schep omdat ze denken dat dit jongetje of meisje het emmertje heeft gejat. En zelfs als het emmertje wél gejat is, dan kunnen ze zich beheersen en bijvoorbeeld de juf om hulp vragen. Tegelijkertijd helpt het ‘op de rem kunnen trappen’ om juist niet op je hoofd getimmerd te worden: je kunt de impuls om het emmertje zonder te vragen weg te grissen beheersen en vraagt of je samen mag spelen.
Niet alleen in de zandbak is het ‘op de rem kunnen trappen’ handig. Ook bij het maken van toetsen kunnen kinderen met een goede ‘rem’ hun antwoorden dubbel controleren voordat ze de toets inleveren. En wat dacht je van verleidingen zoals alcohol drinken, ‘gaan roken’, vapen of het gebruiken van (soft)drugs? Ook om ‘nee!’ tegen verleidingen te kunnen zeggen moet je op de rem kunnen trappen.
Onderzoek naar spijtuitgaven
En wat dacht je van de spijtuitgaven? Steeds meer jongeren geven aan dat ze niet blij zijn met de impulsaankopen die ze doen; SNS deed onderzoek onder jongeren en komt met de resultaten: 65% van de uitgaven worden aangemerkt als ‘zonde van het geld’. Achteraf. SNS: Dit suggereert dat jongvolwassenen minder grip hebben op deze uitgaven dan ze zouden willen.
‘Op de rem kunnen trappen’ helpt kinderen ook om hun emoties onder controle te houden en niet impulsief te reageren wanneer ze gefrustreerd of boos zijn. In een volgend blog ga ik hier wat dieper op in. Wat meteen duidelijk wordt is dat alle executieve functies met elkaar samenwerken.
TIPS
Oefen wachttijd: Speel spellen waarbij het kind moet wachten op zijn beurt, zoals gezelschapsspellen.
Benoem emoties: Leer je kinderen om hun emoties te benoemen en te identificeren om te begrijpen wat ze voelen voordat ze reageren.
Beloon geduld: Erken en beloon momenten waarop je kind wachtte voordat het handelde.
Tips voor als je kinderen al wat ouder zijn:
Praat met elkaar over consequenties van gedrag: Betrek je puber bij gesprekken over de mogelijke gevolgen van hun acties, zodat ze leren vooruit te denken. Dat doe je natuurlijk op momenten dat de vredesvlag bij jullie in top hangt; niet als jullie ruzie hebben.
Leer ademhalingstechnieken: Moedig aan om bewuste ademhalingsoefeningen te doen in stressvolle situaties voordat ze reageren. Met deze oefening lukt dat heel makkelijk!
Geef het goede voorbeeld: Laat zien hoe je zelf nadenkt voordat je handelt, om een voorbeeld te stellen van beheerste reacties.
In de Online cursus ‘Zelfvertrouwen kun je leren!’ leer je meer over de ontwikkeling van een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen. Een paar keer per jaar starten we met deze cursus. Na de start heb je onbeperkt toegang. Klik hier om je naam vrijblijvend op de wachtlijst te plaatsen zodat we je kunnen uitnodigen als we weer van start gaan. Je vindt alle informatie over deze Online Cursus via deze link >>