Bindingsangst in een relatie: waarom je partner zich terugtrekt juist als het goed gaat

Bindingsangst in een relatie: waarom je partner zich terugtrekt juist als het goed gaat

Jullie zijn samen. Al een tijdje. Soms gaat het zelfs heel goed — een fijn weekend, een diep gesprek, een moment waarop je even echt contact had. En dan, alsof er een schakelaar omgaat, trekt je partner zich terug. Wordt afstandelijk. Heeft het druk. Met van alles en vooral met niets. En vindt ineens van alles van jou. Vooral van wat niet ok zou zijn.

Bindingsangst wordt vooral gezien als een probleem om een vaste liefderelatie te ontwikkelen. Te vaak wordt vergeten dat ook binnen een (liefdevolle) relatie problemen met bindingsangst kunnen spelen. 

Bindingsangst in een relatie is misschien wel het meest verwarrende wat er bestaat: je hebt voor elkaar gekozen. En toch lijkt nabijheid soms de trigger te zijn om weg te gaan.

Het warme-koude patroon dat jullie allebei uitput

Er zat een stel aan onze keukentafel. Ze waren al drie jaar samen. Hij vond haar geweldig, dat was duidelijk. Maar zodra zij echt dichtbij wilde komen, zette hij een stap terug. Niet hard, niet gemeen. Gewoon… weg. Druk. Gesloten.

In die drie jaar had zijn inmiddels geleerd om niet te veel te vragen. Hij was er inmiddels aan gewend geraakt dat ze hem deze ruimte gaf. Allebei waren ze aan dit patroon, aan deze ‘relatiedans’ gewend geraakt. En allebei waren ze er verdrietig van.

Dit patroon, aantrekken en afstoten, warmte en afstand, nu wel en dan weer niet, gaat niet over karakter. Het is hechting. Of preciezer: een hechtingsstijl die ooit ergens logisch was. Wie als kind heeft geleerd dat echte nabijheid leidt tot teleurstelling, verlies of controleverlies, leert zijn zenuwstelsel om afstand te bewaren als bescherming. Dat systeem vergeet alleen dat je nu volwassen bent, en dat de persoon naast je niet je ouder is.

Wat bindingsangst doet met jullie allebei

Degene met bindingsangst ervaart echte nabijheid als een soort bedreiging, ook al wil hij of zij niets liever dan verbinding. De terugtrekking is geen afwijzing. Het is een oud alarm dat afgaat op het verkeerde moment.

Maar de partner aan de andere kant ervaart het als precies dat: afwijzing. Die gaat harder zijn best doen, meer ruimte geven, zichzelf wegcijferen. En hoe meer die aanpast, hoe minder de ander voelt dat er iemand is om echt contact mee te maken.

Twee mensen die allebei iets nodig hebben. Geen van beiden weet hoe ze het moeten vragen.

Drie manieren om samen uit dit patroon te stappen

1. Benoem wat er gebeurt, zonder aanklacht 

“Ik merk dat je afstand neemt en ik weet niet wat ik doe” is een heel andere zin dan “je trekt je altijd terug”. De eerste zin opent jullie gesprek. De tweede sluit het gesprek af, nog voor het heeft kunnen starten. Oefen in woorden en taal die beschrijft in plaats van beschuldigt, dat maakt het veiliger voor allebei om eerlijk te zijn.

2. Maak kleine gebaren van nabijheid herhaalbaar 

Bindingsangst verdwijnt niet door een goed gesprek. Het verdwijnt door opeengestapelde ervaringen van veiligheid. Een korte aanraking. Een vraag die echt interesse toont. Een avond zonder telefoon. Klein, maar consistent. Het zenuwstelsel leert van herhaling.

3. Geef het patroon een naam 

Zolang bindingsangst onbenoemd is, reageert de ander op het gedrag en niet op wat eronder zit. Zodra jullie samen een taal hebben voor wat er speelt (“daar gaat dat ding weer”), verandert de dynamiek. Jullie probleem is hier niet meteen mee opgelost maar het voelt wél minder alleen.

Bindingsangst in een relatie gaat zelden over de ander. Het gaat bijna altijd over een oud verhaal dat steeds vertelt heeft dat nabijheid pijn doet, dat je te veel bent, of dat mensen die van je houden uiteindelijk toch weggaan.

Welk verhaal speelt er bij jullie onder de oppervlakte?

Lees ook: emotionele afstand in je relatie >>

Relatie VakantieVragenChallenge 2026

Relatie VakantieVragen Challenge 2026

Geen agenda, geen kinderen die om eten vragen, geen vergaderingen die toch nog doorlopen op je telefoon. Alleen jij, je partner, en veertien vragen die je eigenlijk al jaren had kunnen stellen maar nooit deed.
Geen therapie, wel een boost voor jullie verbinding.

Je start op de door jou aangegeven (eerste) vakantiedag.

Dé RelatieChallenge

In dertig dagen een betere relatie, leukere sfeer in huis én je meer gehoord en begrepen voelen; dát is Dé RelatieChallenge!

We starten slechts twee keer per jaar:

5 oktober 2026 – met Dé RelatieChallenge vallen jullie niet in de Holiday-Relatie-Dip!

5 januari 2026 – je relatie klaar voor het nieuwe jaar!

Dé OpvoedChallenge

Opvoeden wordt leuker, jij wordt een relaxter moeder of vader, je kinderen vinden het fijner thuis. Inmiddels hebben duizenden ouders meegedaan met Dé OpvoedChallenge en meer dan de helft zegt de volgende keer weer mee te willen doen!

We starten slechts eenmaal per jaar met Dé OpvoedChallenge!

 

Gideon de Haan en Marina van der Wal, relatietherapeuten

Wij zijn Marina en Gideon

Als relatietherapeuten werken we nét even anders; we werken samen én de gesprekken met jullie vinden altijd aan onze keukentafel plaats. Of dit nu met een relatieweekend is of een aantal gesprekken. Met potten koffie en thee op tafel. De sfeer is gemoedelijk én ontspannen. Dat maakt praten makkelijker. In het dagelijks leven zijn we ook een stel. we kennen als geen ander de ups en downs van het samen leven én hoe je dichter naar elkaar toe kunt groeien. Een afspraak maken voor een relatieweekend of gesprekken? Alle informatie vind je in de footer.

We hebben meer blogs geschreven

Vandaag ga ik jou bewust kwetsen

Stel je voor: het is ochtend. De wekker gaat. Je staat op, schuifelt naar de badkamer, zet koffie. En op een gegeven moment denk je: “Vandaag ga ik jou bewust kwetsen. Vandaag irriteer ik jou expres.”

Dat doe je niet. En de kans is groot dat dit andersom ook niet is; jouw partner staat ’s ochtends ook niet op met het idee om jou eens ‘lekker te irriteren of te kwetsen’.

Lees meer
VakantieVragen Challenge marina van der wal gideon de haan

Doe mee met de VragenChallenge!

 
'Heel erg bedankt voor de VragenChallenge!
 
Ik vond de vragen heel mooi en praktisch toepasbaar.'
 
Cindy, moeder van 3 pubers

 

Yes! Gelukt!