Uit een onderzoek dat ik een tijdje geleden gedaan heb, bleek dat bij ruim 80% van de pubers het maken van huiswerk een regelrecht drama is. Bij een kleine groep herstelde zich dit, naarmate het jaar vorderde. Maar bij de grote groep blijkt het een heel jaar dweilen met de kraan open te blijven.
Dit hebben wij geleerd als het gaat om een schooljaar zonder proefwerk-paniek: je hebt als ouders een plan nodig. want als je een plan hebt, dan heb je ook een moment dat je, ruim voor de paniek toe gaat slaan, in kunt grijpen. En nee: het maken van dit plan, het stellen van deze doelen, kun je niet aan een puber vragen. Pubers hebben een lange termijn planning tot de volgende pauze. Pubers zijn bij de start van een schooljaar nog lang niet bezig met het overgangsrapport.
De komende dagen krijg je van ons 6 tips over het stellen van doelen. Dit is tip 6
In dit blog: Maak gebruik van het teletubbie effect
In het vorige blog hebben we het over babystapjes gehad. En over het nemen van een heuvel in plaats van een berg. Het voordeel van het opdelen van taken in kleinere porties is dat je niet in één keer zo’n compleet grote, onoverzichtelijke taak voor je kiezen krijgt. Iets wat bijvoorbeeld gebeurt als jouw puber op het laatste moment gaat leren. De paniek die er dan uitbreekt wordt door pubers goed onthouden; de ruzies, de stress, vaak het tegenvallende resultaat als de cijfers worden verteld. Het ‘Oh Shit! Centrum’ in het brein (ja, dat bestaat echt!) onthoudt al die narigheid en zorgt voor een fikse demotivatie: van leren wordt je ongelukkig. Dat moet je dus niet al te vaak doen…
Kleine, overzichtelijke doelen daarentegen… die zijn te doen! De kans op succes is ook veel groter en met ervaren van succes komt er dopamine vrij! Dopamine, het geluksstofje voor ons brein. Het leuke van dopamine is dat het verslavend is.
Die verslavende werking van dopamine wordt meestal verteld als het om nare zaken gaat zoals verslaafd raken aan je mobiel of gamen. Maar er is dus ook een positieve kant aan dit geluksstofje: als een proefwerk goed is gegaan, als er een goed cijfer behaald is: Geluk! Dopamine!
Met als voordeel dat dit geluksmoment is opgeslagen als een positieve ervaring. Duitse woordjes leren en een zeven halen? Gelukt! Dopamine! Dat doe ik nog een keer!
Dit is het laatste blog in de serie ‘doelen stellen’. Bij deze serie hoort de week ‘Met een Vliegende Start het Nieuwe Schooljaar in!’ van 12 t/m 16 september. In deze week gaan we je helpen: het maken van een plan en het stellen van een doel.