De regisseur van het brein
Waarom is het kunnen maken van plannen en het kunnen organiseren van je leven zo belangrijk?
Denk aan deze functie als de ‘regisseur’ van het brein, die zorgt voor een gestructureerde en geordende aanpak van taken en activiteiten. Het vermogen om effectief te kunnen plannen (en te organiseren) is van onschatbare waarde in ons hectische leven.
Dingen voor elkaar krijgen
Plannen en organiseren is eigenlijk niet meer dan ‘dingen in je leven gedaan krijgen’. Zoals jij plant om de was morgen te doen, de vuile onderbroeken en sokken ook daadwerkelijk in de trommel propt, ophangt om te drogen of in de droger doet en de was uiteindelijk keurig gevouwen in de kasten legt: je plant, je organiseert en krijgt die was dus gedaan. Dingen voor elkaar krijgen kan alleen als je het vermogen hebt om taken en activiteiten te verdelen, te structureren en te prioriteren. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor het doen van de was.
Het kunnen plannen en organiseren stelt kinderen in staat om een doel te stellen en de stappen te bedenken die nodig zijn om dat doel te bereiken. Deze functie helpt bij het behouden van overzicht, het efficiënt verdelen van tijd en het behalen van resultaten.
In de praktijk
In ons dagelijks leven is plannen en organiseren van onschatbare waarde:
Dingen voor elkaar kunnen krijgen helpt je bij je schoolprestaties: Kinderen kunnen hun huiswerk beter beheren, toewerken naar projectdeadlines en effectief studeren voor toetsen door een goede planning en organisatie. Dit is voor de meeste ouders een reden om deel te nemen aan de Online Cursus Happy Huiswerk: het moeite hebben met plannen en organiseren heeft een negatieve invloed op de cijfers.
Van op tijd opstaan tot het organiseren (mooi woord voor het opruimen) van hun kamer, deze functie helpt kinderen om dagelijkse taken efficiënt uit te voeren. Het is dus helemaal niet gek om van je kinderen te vragen iedere dag dat dekbed even recht te trekken. Sterker nog: je helpt ze om deze executieve functie te ontwikkelen!
Het helpt kinderen om hun tijd goed te verdelen tussen school, sport, speelafspraken, gamen, klusjes in huis en meer.
TIPS
Zeker voor kinderen op de basisschool is een planning ‘op de koelkast’ handig: Gebruik kleurrijke schema’s en afbeeldingen om de dag van je kinderen te structureren, zodat ze een overzicht hebben. Zijn je kinderen al wat ouder? Maak dan als gezin een weekplanning; leren dat de andere gezinsleden óók hun leven moeten plannen en dat je daar rekening mee kunt (en soms moet) houden is een handige levensles.
Dagelijkse routines: Help je kinderen bij het creëren van dagelijkse routines voor maaltijden, spelen, huiswerk en slaap. Het klinkt saai, maar als je kijkt naar bekende, succesvolle mensen, dan is dit één van de eerste tips die zij geven: zorg dat je routines hebt!
Laat je kinderen zien (en horen) dat je ziet dat hun best doen. Je hoeft niet iedere dag te staan juichen, dansen en klappen. Gaat je puber zonder zeuren aan een afgesproken taak? Benoem het: fijn dat je de tafel aan het dekken bent, zo kunnen we op tijd met elkaar aan tafel.
Een paar keer per jaar is het mogelijk om je in te schrijven voor de online cursus Happy Huiswerk. We gaan dan uitgebreid in op het ontwikkelen van routines. Je kunt je inschrijven op de wachtlijst via deze link >>
Geef het goede voorbeeld: Laat zien hoe je zelf je dag plant en organiseert, om een rolmodel te zijn voor je tiener.
Keulen Aken zijn niet op één dag gebouwd
Door je kinderen te helpen bij het ontwikkelen van een effectieve planning en organisatie, geef je ze het gereedschap voor succes in hun latere leven. Is het makkelijk? Niet echt. En dat is natuurlijk een understatement. Om dit blog af te sluiten met een dooddoener die wel waar is: je krijgt er (later) zo veel voor terug!
Zelfstandigheid stimuleren: Geef ruimte aan je pubers om hun eigen planning te maken, maar blijf beschikbaar voor begeleiding wanneer nodig.